Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

onsdag 28 augusti 2013

Älskade gamla klippdockor


En liten loppistur igår
och där låg en påse för 5 kronor
och bara väntade på mig:)

Klippdockor!!!

Inte ofta jag ser dem nuförtiden.

Är född 1964 och fullständigt älskade klippdockor.
 
Faster Wasty prenumererade på Allers
och där fanns de i mängder.
Självklart fick jag ta hem dem
bara hon läst ut tidningen först.

Lekte inte med dem utan samlade
och gjorde egna...skitkul, rent ut sagt:)
Kreativiteten visste inga gränser,
en gång ritade jag en mygga
som fick en komplett
sommar och vintergarderob minns jag.

Gjorde till och med klippdockor till klippdockorna:)))
 


Dessa klippdockor är nog betydligt äldre än mina.
Gissar på 30- 40-talet.

Vackra tycker jag dom är 
och tror det ska bli två små tavlor av dem...


Ha en fin fortsatt vecka mina vänner:)

Klippdockekram från mig


14 kommentarer:

Anneli sa...

Åh, jag minns också de där fina klippdockorna!

Mamma köpte alltid Allers..........och där fanns de mest fantastiska dockorna.
Är liksom du född 1964 och tror att vi var nog många som gillade klippdockor då på 60-talet.

Ha det fint,
Kram Anneli

Himmelstäppan på smultronbacken sa...

Konstigt, mina tankar har också rört sig kring dockor på sista tiden, fast mer dockskåp och barbiedockor. Undrar om det tyder på något, kan det ha med åldern att göra???
Jag har också fina minnen av mina klippdockor...
Kramar från Åsa

Halmhatt och mamelucker sa...

Vi lekte också med klippdockor. Tror jag fick från någons Året Runt tidningar det var kändisar som var klippdockor. Så fick jag en hel låda klippdockor av en äldre kusin. Vi ritade egna kläder till de och byggde hus av böcker.
Små, små bokstaven v i mängd om det skulle vara en stickad tröja
kommer jag ihåg :-)
Stor lycka om man fick lov att ha kvar värsta husbygget över natten.
Kreativ lek alla fall den saken är klar. Kram Annika

Vardag och flärd sa...

Åh, jag samlade massor med klippdockor och gjorde nya kläder till dem! Varför leker inte barnen med klippdockor idag?
Kramar Eva

House and Garden by Bia sa...

Nostalgi....jag samlade och lekte med klippdockor länge kommer jag ihåg...tänk hur man roade sej förr!!
Det var tider det....
Ha det gott!

Anonym sa...


Jag ,din mamma lekte också med "pappers dockor"som vi kallade dom.Hade några stora av papp som man kunde ställa upp.....det var LÄNGE sen de.Kramen från en dockälskare.Ma♥

Annas röda stol sa...

Så fina !!!! Kram Anna

Hanna sa...

Vilken fantastisk blogg.
Kram
Hanna

Lena sa...

Åh, jag önskar så att jag hade mina kvar.
När dottern var runt 6 år försökte makens mormor få henne intresserad av klippdockor, hon hade sparat i många år ur gamla Allers och Året Runt- men för tio år sedan förstod inte barn storheten med den typen av "leksaker". (när försvann det?). Så synd, minns ju hur härligt det var med dem och vilka fantastiska fantasilekar som uppstod.

Dina fyndade är jättefina!

Kramar

Anelma handarbetar sa...

Ååh så mycket fina klippdockor. Samlade också på dem från olika tidningar. Har tyvärr inte kvar dem.


Kram Birgit

Helena Högberg sa...

Jag är också född -64. Vi grejade mycket med klippdockor, ritade också egna dockor och kläder, minns att det var roligt, sedan fick lillesyrran klippa ut dem :)

lisashus sa...

Ja, vem minns inte klippdockorna! Jag pysslade också med dem - klippte ur tidningar och ibland ritade jag helt egna!

Vilka fina exemplar du har hittat!
Lisa

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Hej !

Jag har oxå vuxit upp med klippdockor..nostalgi !!
Vilken härlig blogg du har med massa sköna och galna idéer...hit vill jag gärna återvända !!!

Kramen till dej

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilka snygga klippdockor! jag älskade såna också, minns vissa tidningar som hade bättre än andra, men att göra klippdockor till klippdockorna, tja, det gjorde jag aldrig, men din ambitiösa & konstnärliga sida fortsätter säkert livet ut;)