Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

tisdag 21 maj 2013

Saker som gör mig glad


 En mycket mycket gammal mjölkpall,
ett grönfärgat vinglas
och en bukett liljekonvaljer.



 Glaset  fyndat för en tia på loppis
är exakt samma som 
farfar Otto och farmor Margit
hade i sitt hem.
 


 Liljekonvaljerna påminner om
mina barndomsvårar  i Vänfors.
Plockades med mamma, pappa
och lillebror Anders
nere vid älven 
och togs sedan hem.



Mjölkpallen kommer från
min morfars mamma Carolines
 barndomshem i Norge. 



 Till och med spikarna 
som någon förstärkt pallen med
någon gång under åren
ser ut gamla som gatan.



Ja, det är saker som gör mig glad:)

Behöver inte vara märkvärdigare än så.

Nu somrar vi vidare i sommaren.

Ha det så bra...vi hörs!


Kram från mig


12 kommentarer:

Himmelstäppan på smultronbacken sa...

Ja tänk så mycket känslor och minnen som är förknippade med gamla saker. Tänk bara när kossorna stod och mumsade och åt medans mjölken rann ner i spannen. Ett sätt att mjölka som någon knappt kan idag. Underbara bilder. Kram/Åsa

Anelma handarbetar sa...

Underbara bilder som får en att längta till sommaren.
Just nu regnar det hos mig i Falun.

Kram Birgit

Anonym sa...


Tack SÅ mycket för det jätte trevliga besöket vi gjorde nere hos er,fick se alla fruktträd och buskar som blommade,träffen med andra släktingar,allt vi fått se och allt gott vi ätit.Listan kunde gjorts kilometer lång,nu sitter jag bara och minns allt.Kramar till dig och de dina ♥♥

Halmhatt och mamelucker sa...

Så fint! Liljekonvaljer är så speciellt!

Hittade två gamla rostiga lås i stugan i söndags.

Påtalade att de ska sparas (tills jag vet vad jag ska ha de till) så tänkte jag att jag nog blivit inspirerad av ditt vackra "skrot"
Kram Annika

Vardag och flärd sa...

Och dina vackra bilder gör mig glad!
Ha det fint!
Kram Eva

n o r d i n g å r d e n sa...

Ahh så vackert och stilrent! Gamla pallen och glaset och så min mammas ( och även mina) favoritblommor!) Och tänk att du hi8ttade samma glas som dina farföräldrar hade och att du har lite norskt blod i dig, häftigt ;)

VisaLiza sa...

Spännande att så få ting kan rymma så många minnen. Dessutom är de verkligen ett vackert stilleben. Kramar Liza

Maj sa...

Så härliga bilder! Mjölkpallen är ju helt underbar.

Anonym sa...

Vackert så man blir rörd! Jag har hittat ett liljekonvaljställe nära mig! Första gången sedan jag var liten som jag ser dem ute i vilt tillstånd, blev så himla lycklig!

Kram susanne

Anonym sa...

Hej! Nu kan du läsa något för djä**igt på min blogg. Ha det bra !

Anki sa...

Härliga bilder... sköna minnen... underbart!
Ha det gott!
kram

KuriÅsa sa...

Vackert, vackert, vackert!
Hälsningar Åsa