Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

fredag 15 mars 2013

Gilla olika:)


Så var det fredag igen:)

Strålande sol 
och små minihyacinter 
är inhandlade.

Nedtryckta i en hysteriskt knallorange kopp.

Har också
hemmaplockade körsbärskvistar
i en liten oansenlig glasvas.

Ganska markanta kontraster
men jag vill ha båda delar.

Jag vill inte välja eller ta parti
för en viss stil,ett visst mode eller viss färgskala.

Precis som med levande livet.
 
Jag vill ha det som jag vill
och om jag känner att det inte blev bra
så gör jag bara om det
på ett annat sätt.



Min pappa sa en gång:
Om du inte lär dig nya saker i livet
så blir du ju bara dummare och dummare
ju äldre du blir...

Läser och hör om detta rent ut sagt
förbannade näthat
och om den lika vidriga
åkomma som kallas avundsjuka.

Så nu tycker jag vi kör på i vår egna stil
och respekterar varandra
även om vi har olika smak...

Eller åsikt eller livsstil eller ålder
eller humor eller politisk åsikt eller ekonomi
eller utbildning eller ursprung 
eller förutsättningar eller...
 

Ha en riktigt skön helg allihopa.

Respektfull kram från mig



25 kommentarer:

Meta sa...

Det är så jag upplever Bloggandet hel frihet man behöver inte läsa det man inte vill eller gillar.
Ha en härlig helg
Kram Meta

blockethuset sa...

Så sant du kloka kvinna...och din fars ord var så sanna!
Förstår inte vad all denna ondska kommer ifrån, självupptagenhet, avundsjuka och framförallt elakhet. I mitt jobb har jag genom åren fått utstå en hel del, vilket i sin tur har inneburit ett tjockt lager skinn...på den berömda näsan. Men man lär sig, men dock kommer jag aldrig någonsin förstå varför folk är så ELAKA...och då pratar vi inte bara unga och inte bara på nätet.
Men kanske har många så dåliga liv så de måste spy sin galla kors och tvärs..jag vet inte.
Själv tycker jag det är bättre att vi samlar på positiva möten i livet...
Kram till dig och en trevlig fredag
C

Anneli sa...

Fin och tänkvärt inlägg.
Tyvärr så är det alltför många som har så oändligt mycket ilska i sig som måste ut på något sätt.

Är livrädd för att såra någon och kan nog därför upplevas som mesig tror jag i en dels ögon...........men hellre det än att göra någon ledsen!

Stor kram och en fin helg,
Anneli

n o r d i n g å r d e n sa...

Kunde inte sagt det själv;) Du uttrycker dig så bra, både här och i mail, du är så härlig och har en säreget häftig och "oängslig" smak! Där är ju koppen, den döläckra! Så fint det blev med minihyacint i och vilken snygg spegel i bakgrunden! Hörs inom kort!!!! :)

n o r d i n g å r d e n sa...

...ang missunsamhet, avundsjuka och elakhet så vet vi ju båda att det kryllar av såna svaga dumma krakar, och de kan verkligen förpesta livet för en och såra ....har alltid funnits såna och kommer alltid att finnas.Men du har gett mej de bästa råden ang den punkten...

n o r d i n g å r d e n sa...

...glömde ju, min gula vedlår kommer att vara fastkedjad mellan maj-aug för att vara på den säkra sidan;)

Annas röda stol sa...

Så fint med minihyacinter!! Och va som du är :)) då trivs man bäst . Kram på dig och ha en trevlig kväll. Anna

MINA TVÅ HEM sa...

Kloka ord.
Trevlig helg åt dej!
Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

lisashus sa...

Helt rätt tänkt och vilken klok far!

Låt oss vara som vi är åt alla håll!
Härligt med både vårlökar och körsbärsblom!
Lisa

Maj sa...

Fint inlägg!Trevlig helg/m

Anki sa...

Du är en klok kvinna och jag håller med dig i allt... Man blir så ledsen, så arg, så upprörd när man läser och hör om allt detta näthat, om mobbing, om denna totala avsaknad av empati. Hur kunde det bli så här? Varför är en del människor så fruktansvärt elaka, så avundsjuka? Har inget svar - förstås...
Hur som helst - jag älskar din knalloranga kaffekopp... och körsbärsblommorna :)
Kram

Anonym sa...


Morrn,vilken fin kopp du har med hyacinterna i,har du drivit upp körsbärskvisten inne,för inte har väl våren kommit så långt hos dig.? Kramen Ma.....

Inspiration by Åsa sa...

Kloka ord och superfina bilder :-)!!!

nattugglan sa...

kloka ord!,,så fint du har det i din syhörna!Blev så fint med alla lådor...

Fullblodsekologen sa...

Så fint med hyacinterna i tekoppen!! Respektfull kram till dig också/Annelie

Designe sa...

Jaa du...det jag kommit fram till är iallafall att elaka människor mår inte bra. Det är rätt skönt om man har den inställningen när man råkar på såna människor för då tar man inte lika illa upp. Ofta är ju avundsjuka och missunnsamhet inblandat oxå. Men..näthat och sånt är ju inte förståeligt överhuvudtaget!
Härligt med minihyacinter och körsbärskvistar! :)
kram

Designe sa...

Jaa du...det jag kommit fram till är iallafall att elaka människor mår inte bra. Det är rätt skönt om man har den inställningen när man råkar på såna människor för då tar man inte lika illa upp. Ofta är ju avundsjuka och missunnsamhet inblandat oxå. Men..näthat och sånt är ju inte förståeligt överhuvudtaget!
Härligt med minihyacinter och körsbärskvistar! :)
kram

Gunillasljusglimtar sa...

Jaa så fina saker du visar o så bra din pappa uttryckte sig!! Usch denna missunsamhet o svenska avundsjukan,vart har det kommit ifrån? Nä vi ska vara snälla mot varandra o göra som vi själva vill! Ha det gott / Gunilla

Vita Falkens Lantliv sa...

Så sanna ord! Klok kvinna du ;)

Kram Susanne

Hajan sa...

Håller med din pappa, mycket tänkvärt och sant.
Tee-koppen var underbar, att Du fick
plats med allt där.
Stor kram från Hajan

Hanna sa...

Åhh så kloka ord!!!

Har jag sagt att jag är kär i dig ;)... seriöst så är detta inlägg något jag verkligen älskar. Oerhört viktiga åsikter och tankar!


Körsbären ja, dags att börja ansa äppleträden... våren är på väg även om det inte känns så.... brrr

Kram

Halmhatt och mamelucker sa...

Kloka ord och underbara körsbärsblommor.

Ha en fin vecka!
Annika

Black Iris sa...

Visst ska alla få tycka som dom vill. Tänk vad konstigt det skulle vara om alla tyckte lika..
Din knalloranga kopp gillar jag i alla fall också :)

Kram Maidi

Anna-Maria sa...

Mycket kloka ord där ang inredningsstilar, ett hem skall ju spegla den person som bor där och inte se ut som alla andra! Man skall vara personlig och köpa det man själv gillar. Alla kanske inte tycker om det men vad spelar det för roll, det är du som skall trivas och inte vi som läser din blogg. Gillar din blogg just därför, för den är inte som alla andras och ditt hem är vackert och personligt!
Närmobbning är bland det värsta som finns, förstår inte varför ungdomar som vuxna skall sitta och skriva elaka kommentarer till andra! Gillar du inte det du ser så gå vidare, du behöver inte trycka ned bloggaren med elaka ord! Så tycker jag i alla fall jag!
Tack för en underbar blogg! Jag gillar din stil!
// Amie

G:a Affären sa...

Gillar din pappas ord, det sporrar oss att tänka vidare. Näthat skulle vara fruktansvärt att råka ut för! Och jag håller fullständigt med dig att köra egen stil med ömsesidig respekt.

Kramar
Cia