Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

lördag 30 augusti 2014

Man behöver inte gå så långt...


Älskar att plocka svamp
men har det inte i ryggmärgen sedan barnsben
så jag brukar alltid se till att ha någon med mig
när jag irrar runt i skogen (lokalsinnet=noll),
med någon som dessutom ser till
att jag inte förgiftar mig själv och familjen.
 


Häromdagen tog jag mod till mig
och tänkte att nu...nu borde jag vara redo.
Lite guldgula kantareller
och en och annan sopp fixar jag nog.
 
Åkte, om än liiite harig iväg
och utgick från min goda vän Evas hus...
 
Innan du sticker iväg, sa Eva,
så kan du ju kolla i vår trädgård...
finns lite svamp som jag inte kommer plocka.




Sagt och gjort, vi gick ut i kanske en kvart
och sen var det bara att åka hem och rensa.
 
Herregud, så mycket svamp...
fick rensa,steka,koka och förbereda
för torkning hela kvällen.
 



 
Ja, någon skogsplockning blev det alltså inte
och lika bra var kanske det...
 
Har ju en förmåga att inte kunna hålla koll
på väderstrecken och vart jag befinner mig...
 
Men Evas trädgård har jag ännu inte
lyckats gå vilse i i alla fall ;)
 
Ha det gott allihopa
 
 
Soppkram från mig
 
 
 



13 kommentarer:

Hajan sa...

Har ni plockat all denna svamp. Herre min Je vilka svampmarker. Hörde ikväll att det varit mycket
svampförgiftningar redan i år.
>Men ni kanske är jätteduktiga.
Så ingen behöver vara rädd där. Så
väldigt lummigt på er Altan, så vackert vad är det för prunkande växter.
Grattis med allt önskar Hajan

Cat sa...

Oj, oj, oj, nog för att vi plockade svamp häromdagen. Men det var verkligen en soppskörd. Härligt!
Ha de gott. Kram, Catarina

Unknown sa...

Sopp er godt, og jammen hadde du funnet mange. Oppdaget nå at jeg ikke har meldt meg på som følger hos deg, men det er herved gjort nå.
Ønsker deg en god søndag.
Klem fra Marit

Rapport till Vänfors sa...

Hajan, du härlga bloggvän,växten på min altan är ett rådhusvin som fått tillåtelse att härja fritt :)
Kram Annika

Kulturtanten och Lilla gummann sa...

Jisses, vad svamp! Själv håller jag mig till dom gamla hederliga kantarellerna.../Lilla gummann

Anonym sa...


Lyckliga du som hittat så mycke svamp.Torkad KJ är jätte gott i såser .Kram på dig.Ma, <3

Vita Falkens Lantliv sa...

Oj vad hon måste ha bra svampmarker!Jag förstår om det tog tid att rensa den ;)

Kram Susanne

Vardag och flärd sa...

Tur att du hittade så mycket svamp hos din vän så du slapp gå vilse! Jag är också en vilsegångare, så mycket att det är ett problem stundtals.
Ha et fint, vännen!
Kramar Eva

Farfars stuga sa...

Vad med svamp! Har bara hunnit ut en gång i år och då hittade vi inte en enda svamp, som tur var finns det fortfarande torkade kvar i skafferiet.

Cia

Halmhatt och mamelucker sa...

Oj så mycket svamp. Har du något bra tips vad man gör med Karl Johan svamp? Torkar och smular?
Låter som det är ett Karl Johan år i år. Jag har inte varit i svampskogen än.
Blev glad när jag hittade en app som heter I return.
eftersom jag har lite klent lokalsinne ;)
Kram Annika

Äppelblom sa...

Oj, så mycket svamp. Här i huset är det maken som ser till att det kommer hem svamp och vår snälla granne brukar förse oss med kantareller. :)
Må så gott och kram!

Designe sa...

Oj så mycket svamp! Va härligt! Jag törs inte plocka för jag har ingen koll på vad som är vad!:)...har plockat trattkantareller förr men..
Tack för kommentaren om bröllopsfoton...jäklar va läskigt..tvekade innan jag tackade ja för man vet ju inte riktigt vad folk har för förväntningar och det är sån viktig dag! :)

n o r d i n g å r d e n sa...

Jösses, vilken rikedom!!!!!!!!!