Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

tisdag 19 augusti 2014

Eget rengöringsmedel/tvättmedel och shampo


Har testat att koka eget rengöringsmedel...
på en växt som heter Såpnejlika.
 
Växer så det knakar här hemma i min trädgård:)
 


 Har prövat att diska med det
att avfläcka med det
att tvätta med det
och tvätta håret med det...
 


 
 Vad gäller disk och avtorkning
funkade det som ett lite "tamt" vanligt diskmedel.
 
Vi har ganska mycket fett i vår mat
så kanske det hade med det att göra.
 
 
 
Sen testade jag att både köra en vittvätt
och att tvätta håret i min magiska blandning
och DET tyckte jag funkade superbra :)
 
Jag följde receptet
jag länkat till under sista bilden
(färska blad som kokas).
 
Tog tredubbla mängden blad
och hackade supersmått
och lät det stå och dra länge (flera timmar).
 
Tillsatte varken lavendel (för doften)
eller konserveringsmedel.
 
 
 
 
Så här ser Såpnejlika (Saponaria officinalis) ut.
 
Vad jag förstår så går den upp till zon 5
men ofta stämmer inte detta
så pröva för all del i högre zoner
om ni blir sugna på att testa.
 
Hela växten är svagt giftig
så naturligtvis ska man inte äta den.
Bara för utvärtes bruk :)
 
 
PS! Växten på bilden i länken
är INTE en såpnejlika.
 
 
Nä, nu ska jag ut och plocka lite frön
från min såpnejlikerabatt
så jag kan göra en liten odling
inför kommande vår:)
 
 
 Ha en bra dag
 
Ren kram från mig
 
 
 


9 kommentarer:

Meta sa...

Men vad kul att göra sånt själv. Minns att det fanns massor av den hemma på min gård när jag var liten.
Vad duktig du är. Min företagsamhet är ganska liten just nu utom att skrapa fönster förstås.
Ha det gott
Kram Meta

Annica sa...

Men oj så spännande! Nu blev jag väldigt inspirerad att prova! Växten liknar en gammal blomma som mormor kallade för "vita studenter". Lite flox-liknande. Måste kolla upp om det är samma.

Kram och tack för inspirationen!
Annica

Anonym sa...


Häftigt,kul att prova på.Du prövar då allt.Bra att inte behöva konserveringsmedel.Kram Mamsen ♥♥♥

House and Garden by Bia sa...

Så spännande!!!....jag är lite för lat för att fixa sånt själv, hehe...
Ha det gott!
Kramis bia

Vardag och flärd sa...

Detta var riktigt kul, jag gillar när man kan använda växter till mer än att titta på! Nu har jag ingen såpnejlika men ska nog skaffa en planta - har hört att de sprider sig våldsamt men det får väl gå.
Ha det fint, vännen!
Kramar Eva

Rapport till Vänfors sa...

Eva, några frön såpnejlika kan nog allt komma att slinka med när äppelrosfröna kommer :)
Kram Annika

n o r d i n g å r d e n sa...

Wow så läckert du duktiga, kreativa duktiga kvinna!!! Fin liten flaska, så kul att ha, och ge bort!!! Du borde ha en liten butik med allt snart, som du skapar :)

Gunillasljusglimtar sa...

Åhh du kan du! Va häftigt att göra sånt själv!! Nej dom har nog inte vi här nere...Skulle nog inte klara av det heller:) Ren kram från mej till dej ♥ Gunilla

Black Iris sa...

Vad mycket spännande du hittar på.. Har aldrig hört talas om den växten ens..
En sån gryta du visade i förra inlägget har jag också hittat på loppis. Helt felfri den också och jättefin invändigt. Jag tror också att det är 50-tal..

Kram Maidi