Rapport till Vänfors

Rapport till Vänfors

fredag 23 januari 2015

Hemmagjord fil


När jag var liten hände det att mamma gjorde egen fil.

Eftersom jag haft förmånen att växa upp bland 
kossor och bondgårdar så hade vi tillgång till
vad jag som barn kallade för tjocktjockmjölk...
dvs riktig opastöriserad komjölk.

Minns hur gott det var med den iskalla filen
som smakade fett och gott
och mättade bra en lång varm sommardag.

Tog mod till mig häromdagen och skickade ut
en förfrågan i en lokal köpa/sälja/skänka fb-grupp
och frågade om någon kunde sälja direkt från kossorna
och jajemänn, nu har jag min alldeles egna 
opastöriserade komjölk från lokal bonde. :)

5 kronor litern!!!
 Bonden får 2.69 per/liter från mejeriet,
och det kostar 4 kronor litern att få fram 
ja, ni fattar, vi MÅSTE skydda våra bönder
och ge dem mer betalt om vi ska ha kvar
någon svensk mjölk utan GMO
och med kossor som har det bra i framtiden.



Så här gjorde jag:

Ca 1 liter opastöriserad mjölk
(går tydligen med fullfet butiksmjölk också)
sen koka upp till ca 45 grader.

Låt svalna till rumstemperatur
och sedan i med 1-2 msk fil (köpte fjällfil i butiken).

Rör om och lät det stå i rumstemeperatur
med lock i ca 15 timmar.

Rörde om lite då och då
och sedan in i kylen.

Vill man göra mera så tar man sista slatten
och använder den nästa "filkok".



Herregud, så gott det blev.

Blanda i lite av Rosengårdens musli
och sen kan det inte bli godare.

Klicka HÄR så får du det receptet.

Nästa gång ska jag testa att göra filbunke :)


Ha en kanonfin helg allihopa

kokram från mig



9 kommentarer:

Vardag och flärd sa...

Det är himla bra när man kan köpa mjölk direkt från bonden. Jag har en nära mitt jobb som jag köper av när jag ska göra äggost.
Har för mig att det var du som för länge sen berättade hur man gör filbunke, eller har jag fel?
Ha en fin helg!
Kram Eva

Anonym sa...


Det lät gott,filbunke är jätte gott spännande att få höra hur det går för dig.Ha en bra helg,puss. Ma<3

angie sa...

Vilken bra inspira !!! en vacker helg önskar angie från Tyskland

Anonym sa...

mmm...ziet lekker uit

nattugglan sa...

va härligt.. jag har inte gjort egen fil fast vi har kor.. hihii;Måste ta o prova nu, trodde inte att man behövde koka opp mjölken före.Vi tar samma bet för mjölken om nån vill köpa..alltså 50 cent..det blir nästan 5 kr.
Men kalvdans har jag gjort av råmjölk..då tar man bara råmjölk o häller det i en ugnsform , kanel+socker på o grädda det i ugn tills det tar ihop..så himla gott, liknar lite ostkaka.

Hajan sa...

Jag är ju gammal i gemet, så jag har både satt fil och gjort underbar Klvdans.
De kan,ske inte gör sådant längre.
Men an av de godaste efterrätterna tycker jag.

Tack lilla vän alltidv roligt med dina inlägg

Black Iris sa...

Om vi menar samma sak så älskade jag också Tjockmjölk. Gud så gott det var. Det finns att köpa uppe i Jämtland i vissa butiker men det smakar inte som den mamma gjorde.

Kram Maidi

n o r d i n g å r d e n sa...

Du är ju fantastisk kära vän!!! Egen fil och underbara bilder!!! Och du vet ju, men tusen tack för fin länk till det som skulle bli en ny blogg men inte blev det, jag fortsätter blogga på Nordingården, med bilder fr både Nordingården och Båtmanstorpet, så får vi se var vi hamnar i framtiden ;) Jag älskar dina bilder o tips och fåglarna måste ju ha jublat över den vackra koppen med fett o frön !!! <3

Marie maräng sa...

Så härligt med hemgjord fil! Det måste vara vardagslyx om något!

Önskar dig en fin helg!
Kram Marie